Legalne treści wreszcie wypierają w Polsce torrenty. Ilu z nas płaci za VoD? Czy wszyscy dzielą się hasłami?

"Stranger Things" (Fot. Netflix)

0

Najnowsze badanie rynku VoD jasno pokazuje, że Polacy coraz częściej korzystają z platform streamingowych – i są bardziej skłonni za nie płacić.

Wyniki cyklicznego badania VideoTrack4 przeprowadzonego przez agencję Wavemaker pokazują, z jaką szybkością rośnie popularność serwisów streamingowych w Polsce. Obecnie 36% internautów ogląda codziennie dłuższe treści wideo w sieci, co stanowi wzrost o 12% względem 2017 roku. Jak pokazuje poniższy wykres, wzrost dotyczy wszystkich grup wiekowych.

polski rynek vod badanie

Polacy chętniej płacą za oglądanie w sieci

O tym, jak szybko Netflix i HBO GO zyskują na popularności w Polsce, informowaliśmy już wcześniej, a badanie VideoTrack 4 dodatkowo potwierdza, jak wielu Polaków rozpoznaje już te marki. 80% konsumentów kojarzy Netfliksa, a niewiele mniej bo 77% – HBO GO (Amazon Prime Video za to tylko 31%). Jak widać, opłaca się obklejać polskie miasta billboardami z "Grą o tron" i kolejnymi piątkowymi premierami Netfliksa.

A polska oferta platform streamingowych jak widać przypada internautom coraz bardziej do gustu, jako że już ponad połowie Polaków zdarza się płacić za oglądanie dłuższych materiałów wideo. I aż 53,3% z tych e-widzów preferuje miesięczny abonament. Model płacenia z pojedyncze filmy bądź odcinki preferuje z kolei 24,3% widowni.

polski rynek vod badanie

Aż dwa miliony gospodarstw w kraju, które subskrybują przynajmniej jedną z platform streamingowych, można więc uznać za imponujący wynik. Oczywiście nie każdy Polak płaci pojedynczo za swoje subskrypcje, za to nową i silną tradycją staje się posiadanie wspólnego konta ze znajomymi i rodziną. Do "dzielenia się hasłem" przyznaje się 50% abonentów serwisów, w porównaniu do zaledwie 12% w 2017.

Legalne źródła wypierają torrenty

Ci, którzy nie mają kont przyznają, że do wykupienia abonamentu przede wszystkim zachęciłaby ich niższa cena. Wcale jednak nie skusiliby się na subskrybowanie platform streamingowych bardziej, gdyby oferowały więcej rodzimych produkcji. Taki powód podało tylko 15% badanych.

A jakie powody do korzystania z płatnych serwisów VOD mają już obecni subskrybenci? Aż 47% chwali sobie brak reklam, a niewiele mniej, bo 46% fakt, że oferują najlepsze filmy. Seriale ustępują tutaj kinowym produkcjom, choć nieznacznie, bo najlepszą ofertę serialową podaje jako powód 41% widzów. Znaczenie ma też fakt, że "sprawnie działają" (42%), oferują treści, których nie da się zobaczyć gdzie indziej (32%) i są stosunkowo tanie w relacji do jakości (32%).

Prawdopodobnie jednak najbardziej pozytywnym odkryciem badania jest fakt, że wraz ze wzrostem legalnych źródeł dłuższych treści wideo, maleje zainteresowanie opcji nie do końca zgodnych z prawem. Podczas gdy w 2015 jeszcze 27% internautów pozyskiwało wideo z torrentów, w 2019 ta liczba spadła do zaledwie 20%. Jednocześnie popularność serwisów streamingowych skoczyła z 73% do 80%.

Po tak pozytywnych dla platform streamingowych pozostaje nam jedynie spekulować – jak zmieni się rynek VOD, kiedy dołączą do niego kolejni gracze, jak Apple TV+ i Disney+ ?